Het is nu di 07 sep 2010, 01:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Programma voor Panorama foto's
BerichtGeplaatst: wo 10 maart 2010, 17:31 
Niet weg te slaan

Wat is een goed programma of hoe kan ik makkelijk van meerdere foto's een panorama foto maken?
Natuurlijk zal het een gratis programma moeten zijn, want voor die paar foto's ga ik daar geen geld aan hangen :mrgreen:

JasperVDH

Profiel  

Berichttitel: Re: Programma voor Panorama foto's
BerichtGeplaatst: wo 10 maart 2010, 17:57 
Forumverslaafde

Als je photoshop elements hebt kan je hiermee een panorama maken.
Als je een canon koopt, krijg je er een panoramaprogramma bij. (voor andere merken weet ik het niet)
Dit vind je ook hier: http://download.cnet.com/Canon-Utilitie ... ?tag=mncol . Je kan altijd eens kijken of het ook met foto's van een ander merk camera werkt.
Deze 2 gebruik ik (vooral photoshop elements). Ik hoop dat je er iets mee bent en er zullen wellicht nog enkelen na mij tips en andere programma's geven.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 11 maart 2010, 10:20 
Forumherder

http://hugin.sourceforge.net/

deze is erg goed, niet zo gemakkelijk te gebruiken echter. Zie ook mijn hoesdagedaan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 11 maart 2010, 16:25 
Niet weg te slaan

Ik gebruik PTGui, niet gratis, wel erg goed.... Ook als je foto's niet allemaal netjes aanlijnen of als de belichting niet allemaal hetzelfde is krijg je toch nog een keurig beeld.

Wellicht met een probeer versie als je slechts eenmaal het nodig hebt...

Ph, PTGui gebruik ik ook om belachelijke groothoek foto's te maken, of als je je groothoeklens niet bij je had, etc. Heeft hij ook een aparte modus voor.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 11 maart 2010, 17:04 
Forumherder

JeroenK schreef:
Ook als je foto's niet allemaal netjes aanlijnen of als de belichting niet allemaal hetzelfde is krijg je toch nog een keurig beeld.

Doet Hugin ook vrij aardig. Maar best werk je al naar perfectie in het veld hiervoor.

Rollin

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 11 maart 2010, 20:30 
Niet weg te slaan

Dan nog is het soms juist handig niet dezelfde belichting te gebruiken. Om erg donkere, of juist overbelichte gedeelten in de uiteindelijke panorama foto te voorkomen.

Ook is het erg moeilijk parallax fouten te voorkomen. Je kijkt hier en daar toch net anders voorbij ene object, zeker als dat dicht op de camera staat. Daar doe je weinig aan, tenzij je een speciaal balhoofd gebruikt gemaakt voor dit soort fotografie. Maar aangezien de OP vroeg om een gratis programma gok ik erop dat deze niet heeft.
Er is wel een goede truck dit zoveel mogelijk te voorkomen, door een touwtje met gewicht op het brekingspunt in je camera te bevestigen, gewichtje dan op precies dezelfde plek te houden bij het roteren, dan heb je weinig tot geen parralax. En oh ja, dan moet je op de camera nog ene klein waterpasje gebruiken zodat je over die assen ook geen rotatie hebt...

Ik heb honderden van die pano´s gemaakt ...

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 12 maart 2010, 10:47 
Forumherder

Ik heb ook al honderden panorama's gemaakt hoor. Ik heb geen te betalen software daarvoor en geen speciale kop. Ik heb een langere snelkoppelingsplaat en soms gebruik in mijn macro-instelslede. Als je dat nauwkeurig instelt valt de parallaxverschuiving helemaal weg, zelfs in dichtbij-fotografie.

http://www.vildaphoto.net/photo/40307

Hier zat ik op 30 cm van mijn onderwerp, beeldhoek is bijna 160 °. Er was geen probleem merkbaar met de parallax.

Een vaste belichting heeft meer voor- dan nadelen. Soms kan verschillend belichten wel eens helpen als de lichtomstandigheden van links naar rechts uit elkaar lopen, maar dan zal ik liever nog de raw (of een tweebeelds HDR) gebruiken om dat op te lossen. Bij te grote verschillen vind ik het ook maar zelden mooi. Maar er is zeker meer dan een weg naar Rome :)

Rollin

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 12 maart 2010, 16:10 
Niet weg te slaan

Hej Rollin,

Ik ben natuurlijk een complete sukkel op vlak van nabewerking en heb nog nooit twee foto`s aan elkaar geplakt op een HDR of wat dan ook gemaakt...

Maar zou je nu eens kort kunnen zeggen hoe die foto nu juist is opgebouwd (uit hoeveel foto`s etc) Want ik zie het eerlijk gezegd niet...

Groet,
Brecht

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 12 maart 2010, 16:58 
Niet weg te slaan

Bedankt voor de reacties.

Ik had een goed een makkelijk programma gevonden: panoramastudio pro.
Beelden die anders van belichting waren maakte hij even donker of licht. Alleen jammer dat de testversie van panoramastudio er een tekst opschrijft waardoor je niets meer bent met het beeld want het programma is te betalen.

Die hugin vind ik veel te moeilijk, daar geraak ik niet wijs uit.
En PTGui werkte niet zo goed als panoramastudio. Hetzelfde had ik ook met dat programma van Canon.

Ik denk dat ik het maar zo ga laten, het gaat tenslotte maar over 1 beeld dat ik wou hebben en de foto's hebben niet allemaal dezelfde belichting en ze zijn niet allemaal op dezelfde hoogte genomen (klein nadeel aan een balhoofd)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 12 maart 2010, 20:55 
Forumherder

Jap@a schreef:
Maar zou je nu eens kort kunnen zeggen hoe die foto nu juist is opgebouwd (uit hoeveel foto`s etc) Want ik zie het eerlijk gezegd niet...

Het is de bedoeling dat je dat niet ziet natuurlijk. Het beeld bestaat uit ik dacht 9 verticale foto's die 2/3de overlappen. Het lijkt een normaal beeld, maar vooral de brede achtergrond is niet de verkrijgen zonder stitchen. De mogelijkheden van digitale bewerking zijn te groot om links te laten liggen wat mij betreft. Ik dacht dat al die jonge gasten met computers waren opgegroeid ?

Rollin

ps: hugin is ook weer niet zooo moeilijk hoor.
1. Eerst "open afbeeldingen" en kies welke afbeeldingen je wil stitchen.
2. positioneren en uitlijnen
3. in het voorbeeld, blijf van het beeld zelf af, maar schuif eventueel met de schuifjes om bij te snijden (ik doet dat echter liever achteraf)
4. ga naar optimalisatie: optimaliseer nu
5. ga naar belichting : optimaliseer nu
6. ga naar samenvoegen : bereken optimale grootte
7. kies geblend panorama en druk op samenvoegen, sla op in een aparte map.
8. knip het beeld bij in photoshop, transform>warp indien nodig.

Dit geeft wat mij betreft veel mogelijkheden

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 13 maart 2010, 08:27 
Niet weg te slaan

PTGui moeilijk? Ik heb een pano (360 graden in 't rond) in enkele minuten klaar... Je kan ook nog gratis plugins gebruiken die het heel netjes voor je doen (autopano en smartblend zijn echt de moeite waard in te duiken).

Het is net zoals met veel andere software (of hobbies of wat dan ook), als je goede resultaten wilt moet je niet voor het meest simpele optie gaan maar gewoon wat tijd investeren om een programma te begrijpen. Ik zou mijn keuze baseren op wat meer ervaren mensen je aanraden te gebruiken. Hugin zal het vast ook goed doen, maar je moet wellicht even de work-flow begrijpen.

Je geeft iets te snel op ...

Paar ideeën van mijn kant (alle met PTGui en plugins):
(negeer de kaders maar, die zijn voor mijn website gemaakt)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 13 maart 2010, 14:49 
Niet weg te slaan

rollin schreef:
Ik dacht dat al die jonge gasten met computers waren opgegroeid ?

och ja ik fotografeer nog het liefst met glasplaten, terwijl ik naar mijn lampenradio luister.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 13 maart 2010, 15:59 
Niet weg te slaan

JeroenK schreef:
PTGui moeilijk?

Neen PTGui is niet moeilijk. Ik had het op Hugin. PTGui werkt zelfs vrij eenvoudig. Ik vond alleen het resultaat niet goed, omdat hij een takje, dat doorliep naar de andere foto, had gesplitst en je verschil tussen de foto's zag op vlak van belichting. Maar ik heb het nu eens met betere foto's geprobeerd en dat resultaat bevalt me wel. Het lag gewoon aan mijn slechte foto's :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 13 maart 2010, 16:36 
Niet weg te slaan

Je kan ook de gratis plugin smartblend eens proberen in PTGui. Die doet dat heel slim als er problemen zijn tussen verschillende foto's. Meer info: http://www.ptgui.com/plugins.html en http://wiki.panotools.org/SmartBlend

Volgens mij is smartblend zelfs te gebruiken in Hugin? Ik heb wel eens gewoon uit de hand geschoten foto's met smartblend omgetoverd tot een pano waarvan niemand de seams kon zien, echt niet verkeerd...

Ten slotte, de autopano plugin (ook al gratis) werkt echt perfect om de referentiepunten te maken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 14 maart 2010, 11:40 
Forumverslaafde

Jap@a schreef:
och ja ik fotografeer nog het liefst met glasplaten, terwijl ik naar mijn lampenradio luister.
Prachtig! Dat zijn nog eens sfeervolle projectie-avondjes, met de gaslamp-projector, de radio aan (of natuurlijk de wasplaten-speler, of MiniDisk) en een knapperend haardvuur op de achtergrond. De geur van schorseneren, pastinaak en gortepap. En dan spekuleren over hoe de natuurfotografie zich in de toekomst zal ontwikkelen! Misschien wel een handige disk-camera, met een 'rekenaar'-gestuurde vergroter die meerdere foto's aan elkaar kan 'plakken'!

A :X H

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 16 maart 2010, 15:25 
Niet weg te slaan

Heh, kwam dit vandaag tegen... Niet echt budget maar wel passend in de discussie :)

http://tweakers.net/nieuws/66201/gigapa ... s-aan.html

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur