Het is nu vr 10 sep 2010, 05:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Digital Safari Photography
BerichtGeplaatst: za 06 dec 2008, 19:12 
Forumherder

Toen ik hoorde dat er een boek onderweg was naar mij met deze titel, en als ondertitel “A guide to photographing wild animals on African safaris” was ik wat onzeker. Boeken recenseren heb ik nog maar zelden gedaan, en zeker niet over Afrikaanse safaris.
Ik bereidde mezelf voor door de vraag te stellen wat ik zou verwachten van een dergelijke gids. Als safari-leek kwam dit in me op:
welke landen zijn het best geschikt?
Hoe neem ik mijn materiaal mee naar ginder ?
Kan ik er mijn batterijen opladen ?
Welke vieze ziektes kan ik zoal oplopen en hoe vermijd ik ze ?
Heeft het zin een groepsreis te doen, of ga ik beter alleen ? En is dat laatste haalbaar?

En zo nog een reeks praktische vragen. Van fotografie weet ik genoeg, maar ik krijg regelmatig mails van mensen die van me willen weten of ze een D40 met 70-300 dan wel een 40D met 80-200 moeten aanschaffen voor hun Afrika-reis. Dus een stukje over materiaal leek me voor de hand te liggen, alsook enkele tips in verband met licht, stoffige sensoren, het opslaan van digitale beelden aldaar en hoe je materiaal heel te houden in versleten landrovers op hobbelige wegen.

Ik zie sinds deze week de mails over safaris niet meer zuchtend binnenkomen: alles wat ik had verwacht staat in dit boek. Aspirant-Afrikareizigers kunnen zich verwachten aan een kort antwoord, een link naar de website van Hans Martens en een suggestie deze uitgave te bestellen.

Afbeelding

Ik vond er zelfs meer dan ik verwachte, wat ik eigenlijk had kunnen weten, want Hans heeft een hele reeks boeken gerecenseerd op zijn site en kan dus weten hoe het moet. Laat ik even de hoofdstukken kort overlopen.
Het eerste hoofdstuk gaat over de basis van fotografie, voor de gevorderden een opfrissing, maar ervaring leert dat de meerderheid van de mensen die naar ginder trekt dit hoofdstuk absoluut kunnen gebruiken.
Het tweede deel behandelt materiaal, van camera's over objectieven tot nodige accessoires. Rugzak dan wel koffer of beide, hoeveel batterijen en geheugenkaartjes meenemen en hoe stofjes verwijderen komen hier aan bod. Dat er een rijstzak nuttiger is dan een statief. Wat materiaal en techniek betreft zit ik blijkbaar op één lijn met Hans, geen enkele keer mijn wengbrauwen gefronst. En dat heb ik nog maar zelden meegemaakt.

Het boek komt tot de essentie in het derde hoofdstuk, en toen begon ik bij te leren. Deel drie behandelt het plannen van een safari, en geeft aan hoe dingen nogal verschillend kunnen verlopen in de verschillende landen en seizoenen. Dat het regenseizoen andere uitdagingen biedt dan het droge seizoen kon ik me nog wel voorstellen. Waar ik niet had bij stilgestaan is dat die beesten niet meer samenkomen bij een poel in het regenseizoen. Oost-Afrika en zuidelijk Afrika zijn blijkbaar ook nogal verschillend. Goed om te weten als je een locatie kiest.
Het vierde hoofdstuk sluit aan met tips over techniek, waarbij alle soortgroepen een voor een worden behandeld. Voor mensen die het wat minder gewoon zijn nog wat tips om met een telelens te fotograferen (neen, dat is niet voor de hand liggend) en hoe vanuit een wagen te werken. Een wandelingetje naar een groep leeuwen die een gnoe aan het verscheuren is, wordt eerder afgeraden.
Mijn verbazing groeide toen ik las dat er zoveel verschillende voertuigen worden gebruikt, die allemaal een andere manier van fotograferen vereisen. Zelf een wagen huren lijkt logisch voor de ambiteuzen onder ons, en ook daarvoor worden tips gegeven.
Veel van de aangegeven technieken kan ik als oude rot in het vak natuurlijk gemakkelijk zelf verzinnen. Maar als een ervaren collega zijn eigen manier van werken wil delen in het deeltje “Workflow in the field” lees ik toch weer dingen die ik niet juist had ingeschat.
Het boek eindigt met digitale techniek, het bewerken en opslaan van beelden en wat je daar achteraf zoal mee kan doen. Ik mag zeker de bijlagen niet vergeten, met een vertaallijst van dierennamen. Het zal je maar overkomen dat een zwarte 'Ngonyama' begint te gillen, en jij pas als laatste begint te lopen omdat je de leeuw eindelijk hebt opgemerkt (en in je laatste momenten beseft dat Simba inderdaad Swahili is voor dat beest maar ze ter plaatse Zulu spreken).

Tijd voor een conclusie. Wat levert dit boek niet? (een recensie moet toch ergens over zeuren, nietwaar ?). Het is geen fotoboek. Er staan veel foto's in maar door de digitale druk is de kwaliteit niet indrukwekkend. Kan ook niet anders, de auteur geeft dit zelf uit, en dan zijn kleine oplages veiliger. Maar dan is kwaliteitsdruk onmogelijk (misschien niet, zie hieronder, maar zelf toch ook slechte ervaringen). Weinig grote beelden van de typische bebloede leeuwenkoppen, kuddes giraffen in het avondlicht of olifanten-met-stofwolk vanuit de lucht.

En maar goed ook, dit soort beelden maak je namelijk niet op een safari van een paar weken. Die worden gemaakt door professionals die er jaren wonen en met 5 man personeel werken. En iedere drie maanden slechts één topbeeld maken. De foto's in dit boek zijn wat haalbaar is als je als gevorderde amateur kan bereiken als je een aantal safaris doet. Mooie portretten en dieren in landschappen. En vooral, dit boek laat zien wat andere boeken niet tonen: hoe je die beelden maakt, van het plannen van de reis tot ze op je website staan. Een must voor iedere safari-fotograaf.

De ondertitel belooft veel, het boek maakt het waar.

Rollin Verlinde
06/12/2008

Profiel  

Berichttitel: Re: Digital Safari Photography
BerichtGeplaatst: za 06 dec 2008, 20:04 
Niet weg te slaan

Leuke recensie die goesting doet krijgen!

Wat me wel verwondert, is dat de kwaliteit van de druk van de foto's niet indrukwekkend is. Het is nochtans al perfect mogelijk in digitale druk. Meer zelfs, ik heb hier voorbeelden liggen van (gewoon) digitaal drukwerk dat naar mijn gevoel het beste kwaliteitsdrukwerk in offset evenaart, bij sommige foto's zelfs overtreft. Omdat bij digitale druk het zwart eindelijk echt zwart is. Dat maakt dat sommige beelden ineens een veel mooier dieptegevoel geven. Een tweede groot voordeel van digitale druk is dat de raster waarmee je normaal offset drukt, wegvalt. Geen rasters meer en dus meer een echt fotogevoel. En doorgaans ook scherpere beelden. Want door het rasteren bij offset gaat er wat scherpte van het oorspronkelijke beeld verloren. Bij digitale druk is dat veel minder het geval. Het is dus echt wel mogelijk om bij gewone digitale druk topkwaliteit te leveren. Wellicht heeft het in het boek van Hans te maken met de papierkeuze. Wellicht maakt men gebruik van een relatief goedkoop papier dat ze voor al hun digitale drukwerken proberen te gebruiken. Maar goed, dit was een beetje in de rand van...

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 10 nov 2009, 23:29 
Niet weg te slaan

Hey Hans,

Kan ik een boek bij je bestellen? Het probleem is dat je site nog steeds down is...

René

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 11 nov 2009, 12:36 
Forumverslaafde

Bestellen kan rechtstreeks via: http://stores.lulu.com/wildpicture

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 13 nov 2009, 13:35 
Forumverslaafde

Heb het boek een jaartje in bezit. Recentelijk mijn nieuwe vriendin, met dit boek, de beginselen van het fotograferen met een digitale SLR uitgelegd.
Mooi dat het boek in het Engels is geschreven. Ze is duitse en is het Nederlands niet echt machtig.
Vlak voor ze naar malawi vertrok, enige jaren geleden, had ze een digitale canon slrmet kitlens en telezoomtot 200 mm gekocht. Die gebruikte ze echter altijd in de auto-stand omdat ze geen idee had wat het ding kon.
De eerste hoofdstukken van het boek, waarin de basis van het fotograferen wordt uitgelegd, en het materiaal wordt besproken, zijn voorzien van talrijke zeer verhelderende afbeeldingen die mijn uitleg konden ondersteunen. Ze heeft ook al snel de conclusie getokken dat haar tot 200mm zoom niet toereikend is en dat ze eigenlijk een 500 mm wil. Dat ze daarvoorook een auto kon kopen, schrok haar wel wat af.

Ik lees of blader het boek af en toe even door om weer extra zin in fotograferen te krijgen. Dat istoch mooi,een boek dat leuk blijft om te lezen...........

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 24 nov 2009, 08:06 
Niet weg te slaan

Heb het boek gisteren in de bus gekregen en ondertussen bijna uitgelezen...

En kan onze forumherder hier alleen maar bijtreden (hoe kan ik ook anders als broekje de herder of volgens sommigen zelfs forum-goeroe tegen te spreken ;-) )

Ik denk dat het boek een goed idee geeft hoe het er aan toe gaat op een safari, welke keuzes je moet maken en wat je kan verwachten op fotografisch. Ik heb er alvast héél wat aan gehad ter voorbereiding van onze trip naar Kenia in januari.

Bedankt Hans om alles mooi op rijtje te zetten en leesbaar neer te schrijven in een boek.
Brecht

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur