Het is nu do 19 okt 2017, 04:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 08 jun 2011, 09:04 
Forumgroentje

Hallo,

Ik ben op zoek naar een handzame verrrekijker die ik mee kan nemen op vakantie en dus niet teveel weegt maar wel een goed beeld heeft. We gaan naar Borneo en trekken enige dagen door de jungle. Ik heb inmiddels enig onderzoek gedaan, maar zou graag willen horen welke jullie adviseren en waarom. Ik ben een debutant en heb dus (nog) geen verstand van merken en verrekijkers.

1. EdenQuality 8x42 dakkant
2. Konus Titanium Evo 8x42 dakkant
3. Bushnell H2O 8x42 dakkant

Alvast bedankt

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 08 jun 2011, 09:26 
Forumverslaafde

Hallo,

Het belangrijkste aspect bij een verrekijker is de kwaliteit van het glas en niet de vergroting. Het beeld moet vooral helder zijn en de kleuren moeten goed zijn.

Dit betekent dat een kwalitatieve verrekijker al vlug enkele honderden euro's kost, maar daar ben je dan ook (zonder ongevallen natuurlijk) je ganse leven zoet mee. Er zijn tal van goeie merken en net zoals bij fototoestellen zijn de verschillen ertussen minimaal.
Een grotere vergroting dan 10 X 42 is niet nodig en vaak zelf storend omdat je beeld teveel begint te trillen (trillen van handen wordt uitvergroot door de vergroting van het glans, zoals bij fotografie)

Ik gebruik al jaren een KITE ULTIMA 10 x 42, is licht en makkelijk in gebruik en ben daar zéér tevreden over, deze koste mij nieuw
€ 250,0
Zorg bij je keuze dat je de verrekijker eens in de hand kan houden en kan testen op beeldkwaliteit. Vaak is ook persoonlijk smaak gemoeid bij de keuze van een verrekijker.
http://www.deputter.com/ Hier kan je ook tweedehands kwalitatief goeie verrekijkers op de kop tikken.

Peter

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 08 jun 2011, 12:31 
Moderator

Ik zou nu (= als ik géén kijker zou hebben) het volgende 'compromis' overwegen.
Dat wil zeggen: 'compromis' tussen 'redelijke kijker' en 'topkijker' (meeste zo'n 1600 euro).
- Nikon 10x32 HG-L (high grade light) DCF WP (700 euro)
- Nikon 10x42 HG-L (high grade light) DCF WP (900 euro)
- 10x42 Premier SE Binocular (buiten NL/B bestellen?)

Alledrie uitstekende kwaliteit, qua beeld en constructie, dat kan wedijveren met de huidige 'top'.
Ik ben verwend geraakt met goede kijkers en wordt [auw! :doh: ] meestal niet zo blij van goedkopere modellen..

A :hmmm: H

Laatst bijgewerkt door Pethunia op wo 08 jun 2011, 21:47, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 08 jun 2011, 12:42 
Forumverslaafde

Ik heb een aantal jaar terug ook voor die moeilijke keuze gestaan.
Uiteindelijk heb ik op aanraden van velen de Nikon Monarch 8x36 gekocht.
Deze heeft een heel breed kijkveld, weegt niet veel, heeft een scherp beeld, is vrij compact en meer dan 8x vind ik niet echt nodig en moeilijker stil te houden. (Je kan ook voor de 10x36 versie gaan)

Nadeel van de verrekijker is dat die toch wel wat last heeft van chromatische aberratie, niet dat het super erg is want het stoort me niet echt. Maar als je dat niet wil, dan zal je eerder naar swarovski of Leica moeten kijken. :mrgreen:

JasperVDH

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 08 jun 2011, 12:43 
Forumherder

Pethunia schreef:
wordt

auw!!

Voor iemand die niet verwend is door het duurste van het duurste zijn de Nikon Monarchs (vb de 8*42 DCF, +- 350 euro) ook zeer goed. Zelf ben ik daar meer dan tevreden van.

(edit, zoals jasper ook al aangeeft)

Rollin

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 08 jun 2011, 13:48 
Forumverslaafde

Ik wil wel aanraden een 8x of zelfs een 7x te kopen, zeker voor Borneo, en geen 10x. Zowiezeo is het onderwerp vinden en de kijker stilhouden niet zo makkelijk, vermoeid en bezweet en in een jungle als in Borneo dubbel zo. Joris

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 08 jun 2011, 15:55 
Forumverslaafde

Ik heb een Bushnell Trophy 10x27,

Ben er toevallig aangeraakt. Voor wat ik het nodig heb is het ding goed.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 08 jun 2011, 16:04 
Niet weg te slaan

Ik weet niet waar je vandaan komt, maar in Nederland zou je ook eens naar de verrekijkers van de vogelbescherming kunnen kijken, zij leveren prima kijkers voor een mooie prijs.

Ik denk dat ik voor een allroundkijker ook een 7*42 of een 8*42 zou nemen.

Groet Stijn

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 08 jun 2011, 21:49 
Moderator

Ik ben geen fan van de Monarchs..
Ik zie dat de 10x42 Premier SE Binocular bij B&H zo'n 430 euro is.
Volgens mij is er geen betere kijker te vinden voor dat geld - áls je 'm híer weet te krijgen voor dat geld..

A :hmmm: H

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 08 jun 2011, 22:28 
Niet weg te slaan

Ik heb gisteren voor mijn verjaardag de Bynolyt Sparrow 10x42 gekregen. :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 08 jun 2011, 22:38 
Forumverslaafde

Velen promoten hier nikon. Het zijn inderdaad prijs/kwaliteit goede kijkers, maar wat betreft hun kijkers zijn ze GIGANTISCH slecht met garantie.
Mijn advies: ga bij De Putter in Brugge (sights of nature) doe uw verhaal, en je komt gegarandeerd met de beste kijker naar huis voor uw doeleinden.

Zelf gebruik ik een oude zeiss 10*56 dat ik tweedehands kocht. Goeie kijker, maar erg zwaar en redelijk prijselijk.

Succes met de zoektocht!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 08 jun 2011, 23:13 
Forumverslaafde

Pieter-Jan D'Hondt schreef:
Velen promoten hier nikon. Het zijn inderdaad prijs/kwaliteit goede kijkers, maar wat betreft hun kijkers zijn ze GIGANTISCH slecht met garantie.

Wat kan mij dat nu schelen, hij is toch al een tijdje uit garantie :mrgreen:
Iemand die ik ken heeft dezelfde Nikon Monarch als mij, maar er was iets mis met het beeld. Hij is er mee terug gegaan naar de winkel (Konijnenberg) en kreeg (Na lang van zijn oren te staan maken, omdat ze eerst weigerden) uiteindelijk een nieuwe. :mrgreen: Dus misschien is het wat afhankelijk van het probleem en winkel hoe de service slecht/goed verloopt? :hmmm:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 jun 2011, 09:00 
Forumherder

Met de garantie heb ik nog niet te maken gehad, ik kan me voorstellen dat dat een belangrijk overwegingspunt is.

Grappig is dat deze letterlijke vraag op ongeveer elk forum terugkomt. Zoveel onzekerheid over verrekijkers van 100 euro! Mirjam, laat je ons wel weten wat het geworden is en of je er tevreden over bent?

Rollin

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 11 jun 2011, 10:02 
Niet weg te slaan

Ik heb een Nikon DCF WP Monarch 10x42 ==> 349 euro

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... f-wp-.html

Optisch is die zeer goed maar er zijn dikwijls problemen bij gebruikers met het stukje dat je kan in en uitdraaien aan het oclair voor als je met of zonder bril kijkt.

Bij mij was dit ook stuk en ik heb perfecte garantie, snelle service gehad bij Nikon.

2 weken later was dit weer stuk, even openvijzen, kleine reparatie en 't gaat nooit meer stuk!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 19 jun 2013, 22:34 
Moderator

Ik heb sinds vandaag een kijker(tje) erbij, voor wanneer ik op reis ga en tóch graag een kijker mee wil. Mijn inmiddels ouwe-trouwe 8x50 is nog steeds als-nieuw qua kijkgenot, maar te groot voor een tas waarin óók een laptop en papier meemoet.

Voor 180 euro de Nikon Monarch 10x36 DCF als betaalbaar compromis nu. Dat is dus geen HG of EDG uiteraard, maar die zijn 4 tot 8 keer duurder ook.. En een Swarovski, Zeiss of Leica gaat richting de 10x duurder. Maar wel uiterst compact, goede fysiek, waterdicht en heel goed stil te houden. Mind you, ik had er NIET doorgekeken voor ik 'm bestelde, wat een dikke gok was.
Kijkers van 350 euro (..het dubbele) of meer heb ik afgedaan als niet-goed-genoeg - óók de prijs/kwaliteitsverhouding meewegende.
Afbeelding
De gok lijkt OK uit te vallen. Uit de schaarse web-reviews bleken nog de zwakke punten van kleurschifting en vale zwemen in beeld. Die kleurschifting lijkt acceptabel (de eerste Ultravid 10x42 heeft er minstens zo veel last van!), die zwemen vallen ook mee. De resolutie blijft behoorlijk achter op mijn Leica - geen verrassing. En in de schemering wordt de scherptediepte zo nauw dat het lastig wordt te bepalen of iets nog scherp is.

Aanrader? Nu te vroeg om te juichen. Maar een miskoop lijkt het niet, gezien de prijs. Wordt vervolgd.

A :shock: H

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 20 jun 2013, 09:31 
Forumherder

Pethunia schreef:
Voor 180 euro de Nikon Monarch 10x36 DCF als betaalbaar compromis nu.

Huh?!!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 20 jun 2013, 15:23 
Moderator

Het léven is een compromis. . In dit geval geen onnutte 1000 euro op de plank/bank voor een topmodel.
Dus het beste voor veel minder gezocht.
Is dat de verklaring die je zoekt Rollin?

AH

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 20 jun 2013, 16:32 
Forumherder

Ik vond het vooral vreemd dat de topicstarter een goedkoop verrekijkertje zocht en dat jij nogal compromisloos verrekijkers aanraadde van +700 euro.

En nu de middelen wat beperkter worden kom je zelf aandraven met een kijkertje van 180 euro. Bijzonder grappig (vuile grijns)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 21 jun 2013, 00:44 
Moderator

En zo gaat dat. .
Neemt niet weg dat je van een dure kijker héél lang plezier kunt hebben!

AH

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 23 jun 2013, 07:50 
Vaste klant

In de watersport zijn er andere merken Favoriet b.v. Steiner en Bynolyt. Zelf heb ik
een Bynolyt Ranger II met Kompas perfekte kwaliteit! Heel prettig ze zijn Waterproof vooral wanneer zo'n ding in het water valt! En voor Vogels kijken een Bynolyt Tern 8x32 DCF. Ook deze is Waterproof en deze kijkers zijn een stuk goedkoper dan Steiner en volgens de testen doen ze erg weinig onder voor de Steiner! Inderdaad heeft Vogelbescherming Nederland waar ik lid van ben goede kijkers o.a. ook die van Bynolyt!:) Prijzen zo rond de € 250=300. Ga eens naar een goede speciaal zaak en test de kijkers uit. E.e.a kan ook bij Vogelbescherming Nederland!

Lieke, je hebt een erg mooi en goed verjaardag's cadeau gekregen! :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 24 jun 2013, 19:52 
Moderator

Aanvullingen van Roel, goed!

Ik heb een tripje naar Marokko gedaan voor mijn werk, waar de kleine kijker (Nikon Monarch 10x36) als eerste voor was bedoeld.
Ik blijf erbij dat het een goede keuze was!
Resolutie is in goed licht goed, met weinig vervelend verloop naar de randen van de beeldcirkel.
Zoals hierboven: een tien keer duurdere kijker (zoals de Leica Ultravid 10x42) is beter, maar bij lange na niet 10x beter.
In slecht licht gaat de geringe scherptediepte opspelen en ontstaat zelfs met een goede scherpstelling al snel een 'fuzzy' indruk.
De chromatische aberraties/kleurrandjes zijn acceptabel en de interne reflecties zijn niet storend. En mind you: ik ben nogal kritisch op dit soort dingen!
De kijker is uitstekend stabiel te houden, stelt soepel scherp en is waterdicht (niet uitgeprobeerd).

Hoe dit kijkertje zich verhoudt tot de voorbeelden van Roel weet ik niet..?
Wel dat ik de oogschelpen van Steiner niet zo waardeerde en sindsdien het merk nooit meer overwoog als serieus alternatief.

A 8-) H

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 25 jun 2013, 09:11 
Niet weg te slaan

En is 10x een beetje trillingsvrij (slaaptekort en koffie dienende :x ) vast te houden? Bij m'n eigen (loeizware IMHO ) Trinovid 10x42 gaat dat prima, maar met een kleinere (lichtere) kijker vind ik het soms lastig. En bij deze?

Eric

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 25 jun 2013, 13:08 
Moderator

In antwoord op uw vraag, heer Thomassen:
Pethunia schreef:
De kijker is uitstekend stabiel te houden

Dus echt verrassend goed, ja!

A :kwijl: H

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 25 jun 2013, 14:41 
Niet weg te slaan

Pethunia schreef:
In antwoord op uw vraag
Oew, zelf koffie nodig. Eric

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 jul 2013, 08:50 
Vaste klant

Citaat:
Hoe dit kijkertje zich verhoudt tot de voorbeelden van Roel weet ik niet..?
Wel dat ik de oogschelpen van Steiner niet zo waardeerde en sindsdien het merk nooit meer overwoog als serieus alternatief.

Denk niet erg veel anders, wanneer je het oculair en klein slagje moet draaien en dan uitrekken dan vrees ik, dat we een en het zelfde product hebben! Ze lijken echt als twee druppels water op elkaar!

Was gisteren nog in mijn favoriete Watersportzaak. Zag inderdaad in de vitrine enkele Steiners met oogschelpen met een prijskaartje van rond de € 1100 en € 1200. Ik weet zeker, dat ik die toen niet getest heb! Ziet er m.i. niet uit, misschien praktisch maar het oog wil ook wat!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur