Het is nu ma 20 okt 2014, 12:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 03 jun 2009, 17:04 
Forumgroentje

Dag

Deze zomer ben ik van plan om voor 6 weken met fiets en rugzak door Noorwegen te trekken. Een volledige reis in het teken van landschapsfotografie. Om me het best voor te berijden zou ik van de plekken waar ik ga willen opzoeken welke kant de zon precies onder gaat of opkomt.

Dat is belangrijk om de juiste plek te kunnen kiezen om mijn tent te zetten, om zo niet te ver te moeten gaan als de zon opkomt. Of om op voorhand al een mooi plan te maken voor de compositie, wat minder gemakkelijk gaat als je kustlandschappen bij het eerste licht met lange sluitertijden wilt doen.

Enfin, kent iemand de juiste astrologische computer applicaties (mac) of een goede website waar ik die informatie kan vinden? Ik wil steeds minder aan het toeval overlaten...

gegroet

Otto

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 03 jun 2009, 17:19 
Forumverslaafde

De zon komt op in het oosten en "gaat slapen" in het westen. Kompas meenemen dus of een gewone (dus niet digitale horloge) hiermee kan je ook het noorden bepalen.
Hoe:
Richt de kleine wijzer naar de zon en als je dan het midden van de hoek tussen grote en kleine wijze neemt en die dan over het midden van je horloge spiegelt heb je perfect het noorden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 03 jun 2009, 17:59 
Forumherder

eagle schreef:
De zon komt op in het oosten en "gaat slapen" in het westen.

De zon komt op in het noorden en gaat onder in het noorden.

Kijk op http://www.yr.no/ wanneer de zon opkomt en ondergaat op de plaats waar je naartoe gaat en dan kan je de hoek berekenen.
360graden/24u = 15 graden/uur
Per uur dat de zon vóór 24u onder gaat moet je dus 15 graden meer naar westen kijken, bij zonsopgang is dat het omgekeerde.

edit
Maar als er bergen zijn, wordt het ingewikkelder, dan moet je de hoogste zonnestand weten en kan je ongeveer de hoek schatten die de zon aflegt tussen de plaats van op of onder gaan en de hooste stand in het zuiden. en dan maar gokken waar de zon boven de bergen zal uitkomen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 03 jun 2009, 18:53 
Forumverslaafde

ive schreef:
eagle schreef:
De zon komt op in het oosten en "gaat slapen" in het westen.

De zon komt op in het noorden en gaat onder in het noorden.

mijn excuses maar lees het volgende alstublieft nietdit is het domste wat ik tot nu toe hier gehoord hebniets persoonlijk hoor maar de zon staat NOOITin het noorden toch alleszinds niet zichtbaar.
ochtend=oosten
middag=zuiden
avond= westen
Kijk maar eens en nu met een goed kompas liefst
PS: Wat je zegt kan kloppen maar dan bevind je je momenteel boven de poolcirkel of niet op deze aarde :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 03 jun 2009, 19:12 
Forumverslaafde

Nog even wat opzoekingswerk gedaan en in de zomer gaat de zon ongeveer in het NO op en gaan in het NW weer onder. :mrgreen: Niet het echte noorden dus

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 03 jun 2009, 19:12 
Moderator

De positie van de zon aan het firmament heeft alles te maken met de plaats waar je je op aarde bevindt en de dag van het jaar.

De zon zal nooit opkomen aan de westkant (ik vermijd opzettelijk "westen" want dat is in dit geval een erg rekbaar begrip) omdat de aarde nu eenmaal in een bepaalde richting draait. De zon komt op aan de oostkant, maar in de winter zal dit voor een waarnemer in België eerder richting zuidoosten gaan en in de zomer voor diezelfde waarnemer eerder richting noordoosten, met een maximum tijdens de zonnewendes, 21 december en 21 juni. Op de equinoxen (lente- en herfstevening, resp. 21 maart en 21 september), zal de zon wel mooi opkomen in het oosten. En 's middags staat de zon, voor een waarnemer in België, steevast in het zuiden.
Maar voor een waarnemer in Australië staat de zon 's middags in het noorden.

De geografische indeling heeft te maken met de plaats tussen de keerkringen en de poolcirkels. Tussen de beide keerkringen kan de zon 's middags zowel in het noorden als in het zuiden staan. Omdat je dan "in de buurt" van de evenaar zit. Boven de keerkringen staat de zon 's middags steeds in de richting van de evenaar. Boven de poolcirkels in de zomer gaat de zon nooit onder en zal de zon 's middags uiteraard in het zuiden staan (voor een waarnemer op het noordelijk halfrond, boven de poolcirkel = boven de kreeftskeerkring), maar om middernacht staat de zon dan in het noorden. Op Antarctica is het dan het omgekeerde (in de Antarctische zomer welteverstaan, een half jaar later).

Dus, zeg nooit dat de zon nooit in het noorden kan staan. Als je België blijft, oké, maar als je naar Noorwegen trekt, en dan zeker in de zomer...

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 03 jun 2009, 19:17 
Forumverslaafde

:oops: :doh: :stupid: :-° tjah, mijn nooit was toch wel iets te euforisch uitgeroepen :oops:en als Ive bezig was over Noorwegen was dit totaal niet het domste wat ik hier al gehoord heb maar wat ik gezegd heb is dan het domste wat ik hier ooit al gehoord heb

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 03 jun 2009, 20:12 
Forumverslaafde

eagle schreef:
mijn excuses maar lees het volgende alstublieft nietdit is het domste wat ik tot nu toe hier gehoord hebniets persoonlijk hoor maar de zon staat NOOITin het noorden
Ooit beneden de evenaar geweest......???? :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 03 jun 2009, 20:14 
Forumverslaafde

@wildpicture, nee nog niet onder de evenaar geweest en het begint tot mij door te dringen wat voor een blunder ik begaan heb. :oops: shame on me. Ik dacht met mijn licht bekrompen geest niet verder dan Belgie en Nederland. Hiermee nogmaals mijn excuses t.o.v. ive

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 03 jun 2009, 20:49 
Forumherder

Excuses zijn niet nodig.
Ik stuurde mijn antwoord een beetje opzettelijk in de extreem andere richting zodat de waarheid ergens spreekwoordelijk tussen onze antwoorden in kwam te liggen 8-)

De vraag kon misschien wat specifieker want Noorwegen zo'n 1700 km lang Waar ga ja juist heen? Vanwaar vertrek je? Wanneer vertrek je.

In Nordkapp is er middernachtzon vanaf 14 mei , dus op dit moment is de zon daar het laagste in het noorden.
in Tonstad, het zuiden, gaat de zon vandaag onder om 22u31 die verdwijnt dus op 45 graden onder de horizon, perfect Noordoost , en gaat onder om 22u31 = 315 graden, dat is precies NW

De zon is redelijk voorspelbaar. Maar wat ik graag zou weten is hoe de beweging van de maan voorspelt kan worden. Weet iemand daar wat van? Die lijkt heel wispelturig op te komen wanneer ze zin heeft en waar het haar uit komt op dat moment. Is daar een formule voor om te weten waar die wanneer verschijnt en verdwijnt? Is dat ieder jaar precies op dezelfde plaats?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 03 jun 2009, 23:14 
Moderator

Het vlak waarin de maan rond de aarde draait is ongeveer 5° gekanteld tegenover het vlak waarin de aarde rond de zon draait. Dus is het niet zo eenvoudig om net zoals de zon een "vast" punt aan te duiden waar ze op die dag in het jaar zal opkomen. En ik meen me iets te herinneren van een verschuiving van 50 minuten per dag in oostelijke richting.

Een site die ik veel gebruik voor astronomische waarnemingen is Heavens Above (http://www.heavens-above.com). Alvorens je tabellen oproept, dien je je waarnemingsplaats in te geven. Bijvoorbeeld (om bij Noorwegen te blijven): Narvik. Oei, misschien een slecht voorbeeld, want de zon gaat daar vandaag niet meer onder.
Narvik, op 14 mei 2009: zonsopgang om 02:33 op 25° Azimuth (= NNO) - zonsondergang om 23:05 op 336° Azimuth (= NNW). Helaas voor de maan geen Azimuth-gegevens...

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 04 jun 2009, 00:04 
Forumverslaafde

Als je beneden de evenaar komt, staat de zon dus 's middags in het noorden. Dat is heel gek. Zelfs als je er normaal eigenlijk nooit zo veel op let. Op de één of andere manier ben je dan onbewust toch je richtingsgevoel kwijt. Ik heb daar in zuidelijk Afrika best wel aan moeten wennen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 04 jun 2009, 00:32 
Forumherder

wildpicture schreef:
Als je beneden de evenaar komt, staat de zon dus 's middags in het noorden. Dat is heel gek. Zelfs als je er normaal eigenlijk nooit zo veel op let. Op de één of andere manier ben je dan onbewust toch je richtingsgevoel kwijt. Ik heb daar in zuidelijk Afrika best wel aan moeten wennen.

vooral omdat de zon dan tegen de wijzers in draait; behoorlijk desoriënteren.

Wel grappig, want boven de poolcircel komt de zon amper in een hoek van 45graden en lijkt die nauwelijks op en neer te gaan. Aan de hoogte van de zon kan je hier moeilijk zien hoe laat het is en het is heel moeilijk of onmogelijk in te schatten wanneer de zon op haar hoogste of laagste punt is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 22 jun 2009, 12:20 
Niet weg te slaan

Net terug uit IJsland en daar de zon half zien ondergaan en meteen ook weer op zien komen. En dat alles vrijwel pal noord. Maffe ervaring!

Eric

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur