Het is nu di 02 sep 2014, 22:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: CameraVal
BerichtGeplaatst: zo 23 dec 2012, 00:38 
Niet weg te slaan

Ik ben op het idee gekomen om een cameraval (fotoval) te maken. Nu dacht ik hier wat info over op te zoeken op forums en het net, maar ik kan niet zoveel vinden. Is dat normaal, of zoek op verkeerde trefwoorden (cameraval, fotoval, nikon, diy ..)?

Gegroet

Profiel  

Berichttitel: Re: CameraVal
BerichtGeplaatst: zo 23 dec 2012, 11:03 
Forumherder

wat bedoel je met een fotoval/cameraval?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 23 dec 2012, 14:01 
Niet weg te slaan

Een infraroodsensor die een signaal geeft wanneer er beweging is en die dan op zijn beurt een fototoestel aanstuurt.
Dus bijvoorbeeld fototoestel richten op de een tak, een infraroodstraal over die tak zetten en als er dan een vogel komt opzitten, wordt de foto automatisch genomen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 23 dec 2012, 14:33 
Forumherder

Oh, ok. Ik dacht even dat je een trailcam bedoelde.

En wat is het probleem juist? Je koopt een infraroodstraaltje met de juiste kabel, richt die net boven de tak, hangt er je camera aan... Wat zou je willen weten? Mijn gevoel is als je die straaltjes zelf wil maken dat je bijna evenveel kwijt bent aan onderdelen dan als je zo'n jokie koopt. Tenzij je het als een project ziet natuurlijk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 23 dec 2012, 14:47 
Niet weg te slaan

Ik ziet het inderdaad als een project, anders kon ik net zo goed een echte plamp gekocht hebben 8-)
Ik kan alle onderdelen die ik denk nodig te hebben kopen voor €14,90 (signaal via 3m kabel) en draadloos voor €21,00. (batterijen exclusief)
Toch een stuk goedkoper, tzal wel niet hetzelfde zijn maar het is een uitdaging.

Blijkbaar is dit al eens op het forum besproken geweest ==> viewtopic.php?f=3&t=12626

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 23 dec 2012, 15:08 
Forumherder

Als je weet hoe je het moet bouwen, want je kent alle onderdelen, heb je ons toch niet meer nodig? :mrgreen:

Er zijn allerlei schema's online te vinden zoals deze:

http://www.circuitstoday.com/infrared-m ... or-circuit

Je moet in elk geval werken met een systeem dat pulsen geeft als zender en een pulsteller als ontvanger, anders kan je hem enkel gebruiken in het pikkedonker. Een tweede aspect is de snelheid. Als je de snelheid kent van je onderwerp, kan je berekenen bij welke triggersnelheid je object welke afstand aflegt. Afhankelijk van met welke vertraging je tevreden bent, pas je de pulssnelheid van je systeem aan. Snelheid gaat ten koste van de afstand, tenzij je met lasers werkt, maar dan is het richten weer veel moeilijker en stijgt de prijs. Bovendien zie je dan laserlicht op je object, tenzij je een systeem inbouwt dat het licht dooft voor de foto wordt gemaakt. Etc..

Je kan iets bouwen voor 14 euro (of een pakketje kopen bij Velleman oid, zoek op lichtsluis), maar je koopt uiteindelijk toch een Jokie. Tenzij je electronica studeert of zo. Dan kan het nog een leuk project worden. Maar goedkoper zal het niet zijn.

Rollin

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 23 dec 2012, 17:43 
Forumherder

Het vorige schema is een naderingssensor. Wellicht niet wat je wil. Ik heb deze nog gevonden voor je

http://www.glacialwanderer.com/hobbyrob ... =5&paged=2

Hier voor heel wat inspiratie en schema's, misschien staan hier ook nog bruikbare schema's bij.

http://kitarm.com/news/327-electronic-c ... agram.html
http://www.next.gr/sens-detectors/various-circuits/

Veel succes!

Rollin

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 23 dec 2012, 18:44 
Niet weg te slaan

Ik studeer elektriciteit, iets minder elektronica maar voor ik eraan begon wou ik toch eerst wat informatie opzoeken.
Waarom moet je juist met pulsen werken? Dat begrijp ik niet goed.

Ik ben eigenlijk van plan om te werken met al bestaande onderdelen en die aan elkaar te koppelen tot 1 geheel.
Maar toch bedankt voor de schema's, die komen zeker nog van pas!

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 23 dec 2012, 19:39 
Forumherder

Als je zonder pulsen werkt, maar slechts met een bron en een ontvanger, zal die ontvanger ook reageren op ander bestaande licht. Als je bron dan onderbroken wordt, zal de ontvanger toch nog licht ontvangen en geen signaal geven, tenzij het donker is.

Alle commerciële systemen werken met pulstellers, en de frequentie bepaalt de triggersnelheid.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 26 dec 2012, 11:03 
Vaste klant

Ik heb dit toen ook zelf proberen maken, maar halverwege opgegeven.
Het zag er nogthans niet moeilijk uit met het juiste schema; door het gebrek aan kennis wist ik met moeite wat ik aan het doen was en verloor ik het geloof dat het wel degelijk zou werken.

De onderdeeltjes heb ik aangekocht (idd iets van een 15 euro), testbordje ook (of hoe ze het ook noemen), als ik het nog terugvind mag je het gerust hebben...

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 26 dec 2012, 11:50 
Forumherder

Kijk, dat is een fantastisch aanbod.

Ik heb zelf ook al schema's uit elektuur (een tijdschrift voor electronica met veel schema's) nagebouwd, alsook zelfbouwpakketten van Velleman. Ik wist ook niet wat ik juist aan het doen was, als je maar zorgvuldig genoeg werkt lukt het wel.

Bij Velleman is het makkelijk, alle onderdelen en de printplaat worden meegestuurd, je kan je nog vergissen in de richting waarin je diodes of transistors monteert, of een slechte soldering maken, maar als je geen fouten maakt moet het dan werken. Als je zelf je onderdelen bij elkaar zoekt moet je wel goed opletten. Zeker bij oscillerende systemen zoals pulsdinges kan variatie in weerstanden of condensatoren tot gevolg hebben dat je zender niet wordt herkend door je ontvanger. Dat is dan op te lossen door een en ander uit te meten met een oscilloscoop. Je leraar electronica wil dat vast wel doen.

Wellicht zijn er nu IC's die dat allemaal regelen en instelbaar zijn, maar ik volg het zo niet meer. Er zijn websites met hopen waar deze staan opgelijst. Maar dan moet je uiteraard wel weten wat je doet.

Rollin

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 16 jan 2013, 21:53 
Forumverslaafde

Dag Sven,

Ga een dagje of 2 werken en verdien 100 euro en koop een Jokie als je met een straaltje wil werken. Echt, neem het van mij aan... Zeer energiezuinig, goed in te stellen en betrouwbaar. Niets is zo vervelend als dat het niet werkt als je net 3 uur hebt opgebouwd...

Als je iets wil maken zoals een Trailcam werkt, dan ben ik een en al oor. Die werkt namelijk met een PIR-sensor. Ik heb deze PIR sensor wel eens aan mijn camera geknoopt: http://www.pieterfloris.nl/shop/product ... product=33
Maar dat werkte eigenlijk voor geen meter... (of regeerde niet, of veel te vaak).

Hierbij nog een tekstje:
"The alarm pin is an open collector meaning you will need a pull up resistor on the alarm pin. The open drain setup allows multiple motion sensors to be connected on a single input pin. If any of the motion sensors go off, the input pin will be pulled low."

Ik ga nu maar een cameraval aan mijn eigen camera knopen, dat kan natuurlijk ook!

René

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 19 jan 2013, 12:16 
Niet weg te slaan

I3ram: Ik heb m'n onderdelen al besteld, dus ik ga eerst zelf een poging wagen. Alvast bedankt voor het aanbod!

Rollin: Printplaten vanaf 0 solderen is mijn sterkste kant niet, ik begin liever van al bestaande onderdelen. Als
mijn schakeling zou werken zal ik rap weten of ze oscillerend is, maar aangezien ik voorlopig de goedkoopste sensor heb genomen, heb ik daar mijn twijfels bij. Maar dit kan ik later nog aanpassen.
Mijn leraar elektronica zal dat niet willen doen, een oscilloscoop ter mijner beschikking stellen misschien wel ;)

René: Je hebt gelijk, als ik deftig materiaal wil, dan moet ik dat gewoon kopen en dat besef ik ook. Maar ik vind het steeds
een uitdaging om zelf iets in elkaar te knutselen. Daarom doe ik dit ook, voor het amusement iets in elkaar knutselen dat ik nog nuttig kan gebruiken ook!

Naar mijn gedacht is een PIR-sensor wel de verkeerde (of althans niet de ideale) sensor.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 19 jan 2013, 13:44 
Forumherder

PIR of passief infrarood is heeeel traag, dat zit ingebouwd in de klassieke trailcams maar is onbruikbaar voor alles wat snel beweegt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 29 jan 2013, 18:47 
Forumverslaafde

Ik ben ook van plan om vanaf dit jaar wat te experimenteren met een camera val (dan wel geen zelfbouw).

Wat ik me afvraag is of iemand hier al praktische ervaring mee heeft met een dergelijke cameraval en of er problemen kunnen voorkomen met bijvoorbeeld een aandampende lens, om maar iets te noemen?

Het idee is vooral dieren in landschap. Ik heb nu een SB-24 en 3 SB-28's gekocht die ik daarvoor zou gebruiken (moet nog eens kijken voor de juiste ontvangers). Ik zou er mijn D7000 voor gebruiken met een Ai 35 f2, Ai 28-50 of 50 mm.

Het gebruik van manuele flitsers en oude lenzen is vooral bedoeld om niet teveel kapitaal onbewaakt te laten staan. Op termijn denk ik er zelf over om een goedkopere body voor dit doel te kopen (D3100 bijvoorbeeld).

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 29 jan 2013, 23:10 
Forumherder

Nog geen ervaring met een systeem dat in het veld dagenlang blijft staan, wel met timelapse-toestanden. Inderdaad, de lens dampt aan. Er zijn oplossingen voor, maar dan zit je met kleine gloei-elementjes die je op een auto-batterij hangt. Sowieso heb je zo'n batterij nodig, je toestel blijft nooit lang genoeg operationeel anders.

Dan is er het probleem dat een aantal toestellen erg vervelend gaan doen als de externe batterijspanning onder de 11.2 V zakt. Ze blokkeren. Bij de D2x kan je deblokkeren door alle batterijen los te koppelen en minstens 24 uur te wachten (echt), maar ik durf er mijn hand niet voor in het vuur steken dat een ander type niet gewoon blijvende schade oploopt. Je kan dat voorkomen door stroomregelaars en uitschakelrelais (zoals ik nu heb). Maar besluit: denk goed na over de stroombron.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2013, 12:38 
Forumverslaafde

Ik ben zeker in het begin niet van plan om het langer dan 1 nacht te laten staan. Ik zal eens testen hoe lang mijn batterij mee gaat.

Citaat:
Maar besluit: denk goed na over de stroombron.

Ik heb al eens zitten kijken, maar externe voeding blijkt niet echt te bestaan voor camera's (toch niet gevonden op de websites van de bekendere camera winkels)? Externe battery packs voor flitsers wel.

Dus het is sowieso met een autobatterij te doen? Een beveiliging kan ik er wel laten opsteken door mensen die er iets van kennen. Bestaan er geen compactere (minder zware) oplossingen?

Zal in het begin sowieso experimenteren met de camerabatterij, maar een externe voeding zal misschien wel al direct nodig zijn om de lens warm te houden...

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2013, 13:03 
Niet weg te slaan

Zijn heatpacks niet een optie rond de lens?

https://www.bever.nl/rubytec-pocketwarmer-cabo-2615b80004?id_colour=5806

Groet Stijn

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2013, 14:26 
Forumverslaafde

stijn smits schreef:
Zijn heatpacks niet een optie rond de lens?

https://www.bever.nl/rubytec-pocketwarmer-cabo-2615b80004?id_colour=5806

Groet Stijn

Goed idee, heb gezien dat ze die in de AS adventure ook zouden moeten hebben.
Zal het zo snel mogelijk uittesten 8-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2013, 22:13 
Forumherder

Citaat:
Ik heb al eens zitten kijken, maar externe voeding blijkt niet echt te bestaan voor camera's (toch niet gevonden op de websites van de bekendere camera winkels)?

Neen, moet je zelf maken

Citaat:
Bestaan er geen compactere (minder zware) oplossingen?

Li-ion packs

http://www.conrad.be/ce/nl/product/251794/BMZ-Lithium-Powerbloc-18-Ah-132-V-18000-mAh-b-x-h-x-d-181-x-171-x-74-mm

Citaat:
maar een externe voeding zal misschien wel al direct nodig zijn om de lens warm te houden...

Ja, toch als het een nacht moet meegaan. Maar andere ideeën in dit draadje
[url]
www.natuurfotografen.org/forum/viewtopi ... =3&t=14013[/url]

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 23 feb 2013, 18:01 
Forumverslaafde

Zozo,

deze ochtend wat postpakketjes gaan ophalen en ik heb alle benodigdheden:
Afbeelding

Nu wat beginnen experimenteren! :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2013, 19:59 
Forumverslaafde

Dag Bert,

Succes! Op wissels moet het zeker gaan lukken om bijvoorbeeld dassen te fotograferen.

René

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2013, 20:16 
Forumverslaafde

Volgens mij zijn PIR- sensoren toch wel handig... Ik heb er al mooie beelden met cameravallen mee gemaakt, maar ja... wel IR...

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 28 feb 2013, 14:48 
Forumgroentje

Hallo allemaal

Ik denk er aan om volgend jaar bij ons op school (ik ben leraar fysica) een project aan te bieden waarbij je met minimale kennis van elektronica toch mooie projecten kunt uitvoeren door een microcontroller te programmeren. Ik ben dat zelf aan het uitproberen met een Arduino-microcontrollerbordje.

Enkele discussies hier hebben me wat inspiratie gegeven om zoiets onder de knie te krijgen. Voorlopig heb ik een werkend prototype dat ik kort hieronder beschrijf.

Het is een flitstrigger (voor één of meerdere) die reageert op het onderbreken van een laserstraaltje. De gevoeligheid kan ingesteld worden (afhankelijk van het omgevingslicht).
Er is een controlelampje voor het uitlijnen van de laserstraal en eentje om een flits te simuleren (spaart batterijen van deflits tijdens opstelling).
Er is een instelknop om het aantal flitsen te kiezen (1-2-3-4) zodat stroboscopisch flitsen mogelijk is.
Er is een draaiknop voor het bepalen van de tijd tussen stroboscopische flitsen (100 ms- 1s, eenvoudig aan te passen naar andere waarden).

Ik ben er zelf nog niet aan toe om dat ding in de praktijk uit te proberen met echte levende dieren. Het moet ook nog in een klein handig kastje ingebouwd worden om draagbaar en werkbaar te zijn.
Maar misschien zijn er onder jullie die ideeën hebben voor het verder toevoegen van (eenvoudige) functionaliteit of mensen die het graag eens uitproberen binnen enkele maanden...

Ook andere projectideeën die ik dan volgend schooljaar door mijn leerlingen zoukunnen laten uitwerken zijn welkom. Een leuk idee kan ik dan misschien laten maken en als het werkt ter beschikking stellen aan dekostprijs van de componenten (meestal niet veel).

Filip

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 24 maart 2013, 18:01 
Forumverslaafde

Dag Filip,

Als je dat bordje ook nog een signaal kan laten geven naar een IR afstandsbediening van Hähne, dan heb je een geweldig ding gemaakt. Dus eigenlijk: één keer laten onderbreken = 5 keer een signaal naar de camera waar een van de flitsers op staan, dan is dat super. Dan heb je een mooie cameraval! ik wil hem ZEER graag testen voor je, de foto's stuur ik je dan per ommegaande!

René

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur