Het is nu vr 10 sep 2010, 06:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kenia
BerichtGeplaatst: di 24 nov 2009, 09:06 
Niet weg te slaan

Hej,

In januari gaan we voor 3 weken naar Kenia, het plan is 2 weken safari langsheen de nationale parken (Masai Mara, Naivasha, Nakuru, Baringo, Hell's gate, Aberdares, Samburu, Amboseli, Tsavo) (al denk ik dat er nog één of twee zullen moeten sneuvelen uit het lijstje, om het nog wat haalbaar te maken in 2 weken). Om daarna in een kleine week de beklimming van Mt Kenia te doen.

Voor de safari zou het natuurlijk ideaal zijn om een auto met chauffeur te huren en dan à la carte van park naar park te rijden, maar ik vraag mij af of dit te betalen zal zijn? Het is allicht (financieel) haalbaarder voor een een pakket kiezen die de NP's die jij wil bezoeken gewoon aandoen. We zouden sowieso een kampeersafari doen. Nu hebben wij op zich niet veel nodig (qua comfort), dus daar kan gerust op bespaard worden, als ik mijn tentje ergens kan zetten waar er 's nachts geen olifanten over denderen is dat al goed genoeg. Als ik dan af en toe nog eens een batterij kan opladen en de watervoorraad kan bijvullen dan is het helemaal top.

Hier nog mensen met tips en aanraders (parken of andere must see's?)
Wat Masai Mara betreft is het buiten de het trekseizoen aan te raden om ook de grens over te steken en de Serengeti mee te doen of zie jij eigenlijk alles ook in M.M. (in januari?)

Voor nacht actieve beesten als Genetkatten en dergelijke is daar enige strategie voor om die te zien te krijgen (want in de parken mag je 's nachts niet rondrijden), of is dat puur op goed geluk? En soorten als Cerval, Caracal... geluk of is er meer in het spel.

Hans zijn boek heeft mij al héél wat tips gegeven wat betreft op fotografisch vlak, maar de oplaadmogelijkheden van batterijen, aantal CF-kaartjes en een image tank baren mij nog wat zorgen, een laptop meesleepen zie ik echt niet zitten.

Wat ik denk mee te nemen:
2 bodies (7D en alpha 700) met elk 2 reserve batterijen (en een lader)
16-80mm
50mm f1.7
70-210mm f4
300mm f4
1.4 en 2x convertor
tussenring
flits
100mm macro??
telescoop?
statief en rijstzak

Zou graag nog iets breder dan die 16mm meenemen maar dat gaat het budget niet meer toelaten denk ik.
En ja hoeveel CF-kaartjes? (natuurlijk afhankelijk van image tank) (een raw van de alpha 700 is ongeveer 18mb die van de 7D ongeveer 8 mb)

Alavast allemaal bedankt,
Brecht

Profiel  

Berichttitel: Re: Kenia
BerichtGeplaatst: di 24 nov 2009, 09:11 
Forumverslaafde

Dit kan helpen.

Guido

http://www.natuurfotografen.org/forum/viewtopic.php?f=18&t=11314

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 24 nov 2009, 10:09 
Niet weg te slaan

Klopt heeft héél wat geholpen :-)

Maar zoals ik dus schreef heb ik Hans zijn boek al gelezen en jawel op de pagina van jouw link dus ook zelfs al een review gepost :-) Dus ik heb mijn huiswerk al gemaakt :-)

Brecht

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 24 nov 2009, 10:35 
Forumverslaafde

Was goed bedoeld hoor Brecht

Guido

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 24 nov 2009, 10:36 
Forumverslaafde

Ik heb 2 CF-kaartjes van 16 Gb, die mag je in januari zeker lenen, op voorwaarde dat je je macrolens ook meeneemt en terugkomt met een mooie foto van een kikker ;)

Misschien eens horen bij Hans Matheve? Die is daar voor onderzoek al verschillende keren geweest...

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 24 nov 2009, 11:08 
Niet weg te slaan

mooi mooi hartelijk dank !

Ik doe mijn best voor die kikker!

btw kent gij enige goeie gidsen voor amfirepties in Oost-afrika (liefst iets hanteerbaar)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 24 nov 2009, 11:18 
Forumverslaafde

heb je een email adres gePM't

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 24 nov 2009, 11:36 
Niet weg te slaan

Guido schreef:
Was goed bedoeld hoor Brecht
Guido

Zo kwam het ook over hoor... sorry indien mijn reactie zo niet zou zijn overgekomen!

bedankt voor het email-adres, maar is dat een iemand met algemene info of specifiek kikker info?

grtz,
Brecht

Laatst bijgewerkt door Jap@a op di 24 nov 2009, 12:30, in totaal 1 keer bewerkt

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 24 nov 2009, 11:44 
Forumverslaafde

Jap@a schreef:

btw kent gij enige goeie gidsen voor amfirepties in Oost-afrika (liefst iets hanteerbaar)

- Amphibians of East Africa
- Pocket guide to the Reptiles and Amphibians of East Africa

Als ik er ooit een koop (en dat zal zo zijn), gaat het de bovenste zijn. Ik ken iemand die de onderste heeft en er staat veel niet in. Uiteraard is het misschien voor jou wel handiger aangezien de meest voorkomende soorten er wel instaan en ook reptielen...

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 24 nov 2009, 12:36 
Niet weg te slaan

en ken je deze?
http://winkel.natuurpunt.be/toon_artike ... tikel=2751

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 24 nov 2009, 13:01 
Forumverslaafde

Nee,

zal wel iets in de aard van the pocket guide zijn met iets meer soorten.
260 soorten en 260 foto's belooft wel niet zoveel goeds, maar als je er niet specifiek naar opzoek gaat zal zo'n boekje met de algemeenste soorten wel volstaan denk ik.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 25 nov 2009, 09:30 
Forumverslaafde

Bert W schreef:

- Pocket guide to the Reptiles and Amphibians of East Africa

Als ik er ooit een koop (en dat zal zo zijn), gaat het de bovenste zijn. Ik ken iemand die de onderste heeft en er staat veel niet in. Uiteraard is het misschien voor jou wel handiger aangezien de meest voorkomende soorten er wel instaan en ook reptielen...

Ik heb ook de onderste en er ontbreekt inderdaad heel wat. Men is bij het samenstellen uitgegaan van de meer algemene soorten. Met name veel slangen ontbreken.

Gaaf, naar Kenia. Ben benieuwd naar de ervaringen en de foto's.
Over die imagetanks: waarom niet gewoon wat extra cf-kaartjes meenemen, als risicospreiding? Die hebben ook geen batterij die leeg kan raken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 25 nov 2009, 10:31 
Forumverslaafde

Jap@a schreef:
Voor de safari zou het natuurlijk ideaal zijn om een auto met chauffeur te huren en dan à la carte van park naar park te rijden, maar ik vraag mij af of dit te betalen zal zijn? Het is allicht (financieel) haalbaarder voor een een pakket kiezen die de NP's die jij wil bezoeken gewoon aandoen. We zouden sowieso een kampeersafari doen. Nu hebben wij op zich niet veel nodig (qua comfort), dus daar kan gerust op bespaard worden, als ik mijn tentje ergens kan zetten waar er 's nachts geen olifanten over denderen is dat al goed genoeg. Als ik dan af en toe nog eens een batterij kan opladen en de watervoorraad kan bijvullen dan is het helemaal top.

Er zijn heel veel mogelijkheden en heel veel prijsklassen. De goedkoopste manier is een groepsreis met een vast schema. Maar fotografisch gezien is dat zeker niet ideaal. Als je een individuele reis wilt, is dat meteen een heel stuk duurder zelfs als je voor goedkopere accommodatie kiest. Kamperen is uiteraard goedkoper dan een 5-sterren lodge. Maar zelfs hele simpele kampeerterreintjes kunnen héél duur zijn. Je betaalt vooral om op die plek te mogen zijn en niet voor de faciliteiten (die er vaak niet zijn of nauwelijks werken). Kamperen in een park of reservaat is meestal veel duurder dan er buiten. Bij die laatste mogelijkheid verlies je dan wel veel tijd met erheen rijden, zodat je er nooit 's ochtends op tijd bent.

Overigens zijn vrijwel alle kampeerterreinen in Kenia gewoon open, dwz geen hekken en dus 's lopen er nachts vaak ook dieren zoals olifanten, hyena's of leeuwen door het kamp! Zolang je in je tent blijft, is dat geen probleem. Soms loopt er een masai als bewaker rond.

Jap@a schreef:
Wat Masai Mara betreft is het buiten de het trekseizoen aan te raden om ook de grens over te steken en de Serengeti mee te doen of zie jij eigenlijk alles ook in M.M. (in januari?)

De Serengeti is behoorlijk prijzig, alleen al om er te mogen zijn! Hier zijn een paar kaartjes met de trek:
Afbeelding Afbeelding
In januari zul je dus in de Masai Mara geen grote trek zien. Voor de enorme aantallen gnoes moet je dan een flink stuk naar het zuiden. Maar dat wil niet zeggen dat het er leeg is. Wel moet je meer moeite doen om wild te zien, want ook veel roofdieren trekken met de gnoes mee.

Jap@a schreef:
Voor nacht actieve beesten als Genetkatten en dergelijke is daar enige strategie voor om die te zien te krijgen (want in de parken mag je 's nachts niet rondrijden), of is dat puur op goed geluk? En soorten als Cerval, Caracal... geluk of is er meer in het spel.

De kans dat je die ziet op een (eerste) trip is klein tot zéér klein. Vooral afhankelijk van geluk. In het donker mag je inderdaad niet rondrijden. Als je er ergens eentje ziet, heb je héél veel geluk. Er dan ook nog een (fatsoenlijke) foto van kunnen maken, is vrijwel onmogelijk.

Jap@a schreef:
Hans zijn boek heeft mij al héél wat tips gegeven wat betreft op fotografisch vlak, maar de oplaadmogelijkheden van batterijen, aantal CF-kaartjes en een image tank baren mij nog wat zorgen, een laptop meesleepen zie ik echt niet zitten.
Kan me voorstellen dat je niet alles mee wilt slepen. Opladen is in Kenia niet altijd mogelijk omdat er vaak geen stroom is. Als je niet met heel veel in één voertuig zit, zou je een kleine inverter mee kunnen nemen om tijdens het rijden iets op te laden.

Jap@a schreef:
En ja hoeveel CF-kaartjes? (natuurlijk afhankelijk van image tank) (een raw van de alpha 700 is ongeveer 18mb die van de 7D ongeveer 8 mb)

Neem genoeg mee. En verdubbel dat. Op zo'n reis zie je zoveel en het maakt zoveel indruk dat je echt héél veel fotografeert. En tegenwoordig met digitaal lijkt iedereen maar raak te schieten (ik ken jouw stijl niet) waardoor je nog vééél meer fotografeert.

Let in ieder geval op dat je volle en lege CF kaartjes goed uit elkaar houdt. En dat je de volle kaartjes apart opbergt. Dus niet in je fototas. Als er iets gebeurt (kwijtraken, diefstal etc) ben je dan tenminste niet alles kwijt en heb je je foto's nog.

Waar laat je overigens al je spullen als je Mt. Kenia wilt beklimmen? Zorg dat je die ergens op een goede en vooral betrouwbare plek op kunt bergen tijdens de beklimming.

En vooral, héél veel plezier!
Groeten,
Hans

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 25 nov 2009, 13:03 
Forumverslaafde

Bert W. schreef:

Daar heb ik de versie voor zuidelijk Afrika van - fijn boek.
Neemt niet weg dat het voor veel soorten duivels lastig is om tot een ID te komen..

A :hmmm: H

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 26 nov 2009, 19:22 
Forumverslaafde

Van mij kan je wel 1 kaartje van 16 Gig lenen.
Mail maar om af te spreken ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 29 nov 2009, 19:37 
Niet weg te slaan

hehe de CF-kaartjes lopen alvast binnen... Dus komt wel snor ;-)

Hans bedankt voor de alweer nuttige info!

- Over Massai Mara begrijp ik 'er zit mss minder dan in augustus september, maar er is nog wel steeds vanalles te zien, dus een bezoekje waard, en naar het Zuiden van de Serengetie rijden lijdt ons mss te ver?

- Nachtkatten is het eigenlijk toegestaan (of mss beter aan te bevelen) om buiten de park in het donker rond te rijden of is de kans dat je daar iets treft (buiten mensen met slechte bedoelingen klein?)

- Die omvormer ga ik mij toch maar aanschaffen denk ik.

- Spullen kunnen tijdens de beklimming van Mt Kenya bij mijn (achter)neef blijven die in Nairobi woont en werkt.

merci allemaal

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 09 maart 2010, 20:19 
Niet weg te slaan

Nog even iets laten weten nu we terug zijn, het was een fijn reisje met een soortenlijstje waar ik best tevreden over ben, ook wel een aantal fijne beeldjes aan over gehouden, ik probeer één van de dagen wel eens iets te posten (maar ondertussen ook al niet meer thuis en alleen mijn laptopje zonder foto-programma's dus de nabewerking zal nog even op zich moeten laten wachten).

Uiteindelijk hebben we het volgende gedaan: 8 dagen camping safari, in groep, maar er waren maar max. 2 anderen in het busje en die vonden het niet erg om regelmatig te stoppen voor een foto van een onbeduidend vogeltje (dus daar hadden we veel geluk).

Het schema zag er als volgt uit: (safari) Samburu, Nakuru, Massai Mara, Naivasha, Bogoria, Baringo.
Daarna terug naar Nairobi en Nairobi NP. Dan 6 dagen de Mt Kenya beklimmen, waarna we nog 2-3 dagen Kakamega forest bezocht hebben (en heel even gestopt aan Lake Victoria).

Verder wil ik Hans hier nog even bedanken voor zijn prachtig boek, dat echt een ideale reisgids was waardoor ik goed wist waaraan mij te verwachten en waarop ik mij moest voorbereiden (dan vooral op fotografisch vlak).

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 10 maart 2010, 13:27 
Forumverslaafde

...Nog kikkers gezien, ook?

A :hmmm: H

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 10 maart 2010, 15:02 
Niet weg te slaan

Helaas op vlak van amfirepties viel het wel dik tegen, nu goed ik ben nu ook niet zo`n fanatic die iedere steen omdraait, dus zal ook wel daar aan liggen. En kikkers houden al helemaal niet zo van het droogseizoen zeker.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 16 maart 2010, 22:30 
Niet weg te slaan

er staan een paar beeldjes op flickr

http://www.flickr.com/photos/87346515@N00/

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 17 maart 2010, 10:58 
Forumverslaafde

Tsja - regenseizoen is vaak spannender dan het typische 'droge' safariseizoen..
Jullie hebben mooie dingen gezien/-daan.
En (uit ervaring weet ik en aan jouw beelden zie ik dat) het is altijd weer lastig om mooie beelden te maken tijdens zo'n Afrika-reis. Teveel vanuit een auto. Teveel op de (licht!) verkeerde momenten. Teveel zoeken nog naar de mogelijkheden..
Da's geen vernietigende kritiek op jullie vakantie hoor - houd me ten goede.
Volgens mij was die geweldig!
Meer: ik weet hoe het gaat met de fotografie en het is zichtbaar aan jouw plaatjes.
Zo'n genetkat in het donker doet mij dan meer dan de zoveelste leeuwenplaatjes.
En zo'n verlaten zandpad in de bush met wolken erboven meer dan een buffelkop.
Kwillook!!

A 8-) H

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 21 maart 2010, 17:09 
Niet weg te slaan

Tja zo is dat, als je in 3 weken wat vanalles wil doen/zien en het ook een beetje budget wil houden, dan is dat niet de ideale foto-reis...

Nu ja dat is een keuze die je maakt en een reis is (bij althans) vaak meer dan alleen maar fotograferen. En inderdaad vaak heb wel zoiets als kon ik hier nu een uurtje blijven staan dan kon ik een aantal leuke beelden van die Hornbill (of eender wat) schieten, maar goed je bent niet alleen en je wil ergens ook altijd zo veel mogelijk zien.
En algemeen beschouwd was het inderdaad een zeer geslaagde trip. Een volgende safari zou ik allicht anders aanpakken, maarja het moet ooit de eerste keer zijn en achteraf beschouwd ben ik zeer tevreden over!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur