Jap@a schreef:
Voor de safari zou het natuurlijk ideaal zijn om een auto met chauffeur te huren en dan à la carte van park naar park te rijden, maar ik vraag mij af of dit te betalen zal zijn? Het is allicht (financieel) haalbaarder voor een een pakket kiezen die de NP's die jij wil bezoeken gewoon aandoen. We zouden sowieso een kampeersafari doen. Nu hebben wij op zich niet veel nodig (qua comfort), dus daar kan gerust op bespaard worden, als ik mijn tentje ergens kan zetten waar er 's nachts geen olifanten over denderen is dat al goed genoeg. Als ik dan af en toe nog eens een batterij kan opladen en de watervoorraad kan bijvullen dan is het helemaal top.
Er zijn heel veel mogelijkheden en heel veel prijsklassen. De goedkoopste manier is een groepsreis met een vast schema. Maar fotografisch gezien is dat zeker niet ideaal. Als je een individuele reis wilt, is dat meteen een heel stuk duurder zelfs als je voor goedkopere accommodatie kiest. Kamperen is uiteraard goedkoper dan een 5-sterren lodge. Maar zelfs hele simpele kampeerterreintjes kunnen héél duur zijn. Je betaalt vooral om op die plek te mogen zijn en niet voor de faciliteiten (die er vaak niet zijn of nauwelijks werken). Kamperen in een park of reservaat is meestal veel duurder dan er buiten. Bij die laatste mogelijkheid verlies je dan wel veel tijd met erheen rijden, zodat je er nooit 's ochtends op tijd bent.
Overigens zijn vrijwel alle kampeerterreinen in Kenia gewoon open, dwz geen hekken en dus 's lopen er nachts vaak ook dieren zoals olifanten, hyena's of leeuwen door het kamp! Zolang je in je tent blijft, is dat geen probleem. Soms loopt er een masai als bewaker rond.
Jap@a schreef:
Wat Masai Mara betreft is het buiten de het trekseizoen aan te raden om ook de grens over te steken en de Serengeti mee te doen of zie jij eigenlijk alles ook in M.M. (in januari?)
De Serengeti is behoorlijk prijzig, alleen al om er te mogen zijn! Hier zijn een paar kaartjes met de trek:

In januari zul je dus in de Masai Mara geen grote trek zien. Voor de enorme aantallen gnoes moet je dan een flink stuk naar het zuiden. Maar dat wil niet zeggen dat het er leeg is. Wel moet je meer moeite doen om wild te zien, want ook veel roofdieren trekken met de gnoes mee.
Jap@a schreef:
Voor nacht actieve beesten als Genetkatten en dergelijke is daar enige strategie voor om die te zien te krijgen (want in de parken mag je 's nachts niet rondrijden), of is dat puur op goed geluk? En soorten als Cerval, Caracal... geluk of is er meer in het spel.
De kans dat je die ziet op een (eerste) trip is klein tot zéér klein. Vooral afhankelijk van geluk. In het donker mag je inderdaad niet rondrijden. Als je er ergens eentje ziet, heb je héél veel geluk. Er dan ook nog een (fatsoenlijke) foto van kunnen maken, is vrijwel onmogelijk.
Jap@a schreef:
Hans zijn boek heeft mij al héél wat tips gegeven wat betreft op fotografisch vlak, maar de oplaadmogelijkheden van batterijen, aantal CF-kaartjes en een image tank baren mij nog wat zorgen, een laptop meesleepen zie ik echt niet zitten.
Kan me voorstellen dat je niet alles mee wilt slepen. Opladen is in Kenia niet altijd mogelijk omdat er vaak geen stroom is. Als je niet met heel veel in één voertuig zit, zou je een kleine inverter mee kunnen nemen om tijdens het rijden iets op te laden.
Jap@a schreef:
En ja hoeveel CF-kaartjes? (natuurlijk afhankelijk van image tank) (een raw van de alpha 700 is ongeveer 18mb die van de 7D ongeveer 8 mb)
Neem genoeg mee. En verdubbel dat. Op zo'n reis zie je zoveel en het maakt zoveel indruk dat je echt héél veel fotografeert. En tegenwoordig met digitaal lijkt iedereen maar raak te schieten (ik ken jouw stijl niet) waardoor je nog vééél meer fotografeert.
Let in ieder geval op dat je volle en lege CF kaartjes goed uit elkaar houdt. En dat je de volle kaartjes apart opbergt. Dus niet in je fototas. Als er iets gebeurt (kwijtraken, diefstal etc) ben je dan tenminste niet alles kwijt en heb je je foto's nog.
Waar laat je overigens al je spullen als je Mt. Kenia wilt beklimmen? Zorg dat je die ergens op een goede en vooral betrouwbare plek op kunt bergen tijdens de beklimming.
En vooral, héél veel plezier!
Groeten,
Hans